10. marts 2011

KLASSE digt af W. H. Auden


Det har ingen udtrykt bedre end W.H. Auden, Wystan Hugh Auden, 1907-1973, engelsk-amerikansk lyriker, dramatiker, librettist og essayist:


Stop alle urene - afbryd telefonen
Giv hunden et kødben, så den holder op med at gø
Få klavererne til at tie og bær med dæmpede trommer kisten ud
Lad de sørgende komme

Lad flyverne cirkle klagende foroven
Mens de skriver beskeden på himlen: Hun er død
Sæt crepe-sløjfer rundt om duernes hvide halse
Lad politiet bære sorte bomuldshandsker

Hun var mit nord, mit syd, mit øst og mit vest
Min arbejdsuge og min hviledag
Min middag, min midnat, min tale og min sang
Jeg troede kærligheden ville vare evigt - jeg tog fejl

Stjernerne er uønskede nu - sluk hver og en
Pak månen sammen og sluk solen
Hæld havet ud og fej skoven sammen
For ingenting er mere godt for noget

Nej - netop sådan er det at miste et elsket menneske: som om ingenting mere er godt for noget. De kan gerne pakke månen sammen og slukke solen og hælde havet ud og feje skoven sammen, og stjernerne er der virkelig ikke nogen, der skal bruge til noget mere. Det er som en sort dyne, der ligger over én, og det værste er, at det er så definitivt. Det bliver ikke anderledes. Det lyder måske banalt; men det er livet jo også - og døden med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar